Fossiel vrij plein op Boot Holland 2020 ter promotie van Elektrisch varen

Op Boot Holland 2020 was er door organisatie van SEFF (Stifting Elektrysk Farre Fryslan) een fossiel vrij plein. Hier werden niet alleen elektrische boten en elektromotoren tentoon gesteld maar ook bijvoorbeeld Blauwe diesel, accu’s voor elektrisch varen en een fuel cell range extender.

Elektrische aandrijvingen Boot Holland 2020

Er stonden verschillende aanbieders van elektrische aandrijving waaronder natuurlijk de importeur van  Torqeedo de stille bootExalto met hun Hollex elektrische aandrijving maar ook   Snoeck technical solutions stond er met Krautler motoren en daar viel met name een roerpropeller op die met name voor grotere boten heel interessant gaat zijn. 360 graden stuurbare roerpropeller waarbij de elektromotor erbovenop staat. Met vermogens tot wel 75kw op dit moment voor grotere jachten zeer interessant.

Er lagen verschillende boten met elektrische aandrijvingen en verschillende type accupakketten. Zo lag er ook de boot van Folkert Posthuma van  Posthuma batterijen ( Emrol) met een tractie accupakket. Een pakket wat al meer dan 12 jaar naar volle tevredenheid werkt en nog niet op is. Dat geeft maar weer aan dat elektrisch varen en dan met name de batterijen ook best lang mee kunnen gaan. De genoemde boot heeft een flinke vaartijd en moet niet na 4 uur varen alweer aan de stekker.

Waterdichte acculader

Ook mooi om te zien bij Emrol op de stand was de waterdichte acculader (IP67) welke al vanaf vrijdag in een bak met water lag. Deze werkte nog steeds 

zonder problemen. Boten zijn toch vaak een vochtige omgeving en kunnen electronica aantasten. Deze lader heeft daar dus blijkbaar geen last van en op het moment dat we de stekker erin staken ging hij nog gewoon zijn werk doen. Erg prettig om te weten dat hij zo goed bestand is tegen vocht.

Natural Yachts Fuel Cell

Op de stand van Natural Yachts | Electric ship facilities was de Fuel cell te zien. Een brandstof cell welke op basis van groene Methanol elektriciteit produceert door een chemisch proces. Hierdoor heeft het geen bewegende onderdelen en produceert het dus geen tot weinig geluid. Voordeel van bijvoorbeeld Methanol ten opzichte van waterstof is dat het net als diesel gewoon in een jerrycan vervoerd kan worden. Het proces is ook nog eens volledig emissieloos en comfortabeler dan een ronkende dieselgenerator. De accu’s worden automatisch opgeladen door de Fuel cell zodra er stroom verbruikt word. Dus een mooie fossiel vrije oplossing.