Waarop moet je letten, als je voor de aandrijving van je boot kiest voor een binnenboord elektromotor? In dit artikel zetten we een vijftal systemen naast elkaar. We kijken uiteraard naar de aanschafprijs en verder naar de omvang van het leveringspakket.
Soms heb je naast het afgeleverde product meer nodig, voordat je een compleet werkend systeem hebt. Denk aan regelaar bekabeling, zekering, hoofdstroom schakelaar, etc. We gaan in dit voorbeeld uit van vier uren vaarcapaciteit met natte loodaccu’s.
De kosten lopen wat verder op als je langer wilt varen, of kiest voor ander type accu’s. (onderhoudsvrij, lithium etc.) Er zit ook nog verschil tussen motoren welke waterkoeling nodig hebben en andere welke luchtkoeling nodig hebben, de motoren met waterkoeling zijn over het algemeen duurder, maar vaak wel efficiënter en beter bestand tegen de invloeden van buitenaf zoals vuil en vocht.
Bellmarine Drive Master Ultimate 5.0 (€ 5.325)
Watergekoelde AC-motor, inclusief waterdichte regelaar (IP66), geïntegreerde DC-DC omvormer 48-13,8 volt. Kortstondige boostmode van 8 seconden. Hybride functie mogelijk. Hoofdstroomschakelaar en zekering. Plug en play: alle kabels zijn voorzien van stekkers.
Extra’s die erbij komen om het systeem compleet te maken:
Simpel display E2 € 315
Joystick C01 € 242
Koelwatersysteem € 302,50 (alleen geschikt voor zoet water)
Een accupakket inclusief acculader voor ongeveer 4 uur varen € 2.250
Schroefaskoppeling ca. €400 (afhankelijk van dikte schroefas en benodigde materialen)
Walstroomaansluitset inclusief aardlekschakelaar en laadkabel € 375
Totale prijs voor een werkend systeem, exclusief inbouw met 4 uur vaartijd komt bij een Bellmarine systeem op: € 9209,50 incl. BTW.
Combi Inboard 5.0 kW watergekoeld (€ 6.957,50)
De Combi watergekoelde Inboard wordt standaard geleverd met motorsteunen, trillingsdempers, watergekoelde besturingskast, ingebouwd stuwdruklager, open koelwatersysteem, bedieningspaneel met joystick en contactsleutel, standaard monitoring. Schroefaskoppeling motorzijde. Console en sensorkabel drie meter lang.
Extra’s die erbij komen om het systeem compleet te maken:
Een accupakket inclusief acculader voor ca. vier uur varen € 2250
Installatiekabelset inclusief hoofdstroomschakelaar en zekering € 356,95
Walstroompakket met 15 meter kabel, aardlekschakelaar € 393,25
Schroefaskoppeling ca.€ 400 (afhankelijk van dikte schroefas en benodigde materialen)
Omvormer 48-12 volt voor boordverlichting etc.€ 250
Totale prijs voor een werkend systeem met waterkoeling, exclusief inbouw met 4 uur vaartijd komt bij Combi op:€ 9948,25 incl. BTW. (note zie onderstaande)
Combi heeft ook een 3,5kW luchtgekoelde motor welke voor de meeste sloepen ook meer dan geschikt is een stuk minder duur.(€ 3950 voor de motor en setprijs compleet € 7600,- ) Met die prijs kan hij goed meekomen met bijv. Hollex, Water World en Bellmarine. In 2020 komt combi ook met een 5 Kw luchtgekoelde motor, deze zal ook een stuk minder duur zijn dan de watergekoelde versie zoals hierboven beschreven
Hollex EP 4.0 ( € 5.950)
Hollex is het enige systeem dat in principe standaard compleet geleverd wordt met een loodzuuraccupakket voor vier uur varen. Tegen meerprijs is een pakket voor acht uur varen mogelijk, of andere accutypen als gel, AGM of lithium.
Hollex AC-elektromotor luchtgekoeld, motorkap, hoek- en motorsteunen, motorcontroller 48 volt inclusief koelelement en behuizing, relais 200 ampère, bedieningshendel voor elektrische aandrijving, klemflens motorzijde, hoofdschakelaar, contactslot, zekeringhouder met ANL-zekering, loodzuuraccupakket inclusief vijf meter accukabel, standaard batterijmonitor.
Extra’s die erbij komen om het systeem compleet te maken:
Acculader € 500
Walstroomaansluitset inclusief aardlekschakelaar en laadkabel € 375
Omvormer 48-12 volt voor boordverlichting etc. € 250
Schroefaskoppeling ongeveer € 400 (afhankelijk van dikte schroefas en benodigde materialen)
Totale prijs voor een werkend systeem, exclusief inbouw, komt bij Hollex (Exalto) op: € 7.475 incl. BTW.
Water World 4i (€ 3.875)
De Water World een nederland ontwerp en fabrikaat. De motor en regelaar in één behuizing, rvs-motorbeugels, geïntegreerd stuwdruklager, relais, uitgebreid kleurendisplay (monitoring) en gashendel.
Extra’s die erbij komen om het systeem compleet te maken:
Een accupakket inclusief acculader voor ongeveer vier uur varen€ 2.250
Walstroomaansluitset inclusief aardlekschakelaar en laadkabel € 375
Kabelset voor aansluiten van accu’s incl. hoofdstroomschakelaar en zekering € 250
Trillingsdempers voor montage motor op fundatie € 200
Schroefaskoppeling ca. € 400 (afhankelijk van dikte schroefas en benodigde materialen)
Totale prijs voor een werkend systeem exclusief inbouw komt bij Water World op:
€ 7.350 incl. BTW.
Krautler Wad 4,3 AC (€ 5.483,50)
Motor met passende beugel, regelaar gemonteerd op aluminium basisplaat met zekering en cut-off
relais. Gashendel geschikt voor zijmontage met aan- uitsleutel en status-led gemonteerd, afwerking in zwart. Kabelset van regelaar naar de accu (drie meter), van regelaar naar de motor (1,5 meter) en van regelaar naar gashendel (5 meter). Hoofdstroomschakelaar en zekering (incl reserve). Accumonitor Victron BMV700. Koppeling voor 25 mm-as motorzijde en schroefzijde. Trillingsdempers inclusief. Bij Krautler geven ze het afgegeven vermogen op. Dus deze motor heeft 4,3 kW op de schroef. De meeste leveranciers geven het opgenomen vermogen op, daar gaan dus nog de verliezen vanaf. Deze motor zou dus als 5,1 kW aangeduid staan.
Bij Krautler behoren de hoofdstroomschakelaar en zekering al tot het standaardpakket. Hier komen nog bij:
Accupakket incl. acculader voor ca. vier uur varen€ 2.250
Kabelset voor het aansluiten van de accu’s € 200
Walstroomaansluitset incl. aardlek en laadkabel € 375
Totale prijs voor een werkend systeem, exclusief inbouw, komt bij Krautler op:
€ 8.308,50 incl. BTW.
Conclusie van de elektrische binnenboord systemen.
Zoals hiervoor te lezen is lopen de standaardleveringen van de merken nogal uiteen. Eigenlijk is er geen systeem compleet. De ene leverancier levert wat meer onderdelen dan de andere, maar er zijn altijd bijkomende kosten.
Let dus goed op bij de aanschaf. Denk niet bij het zien van de prijslijst: dit kost de motor en dat is het. Vraag altijd om een duidelijke offerte bij een specialist, zodat duidelijk wordt wat de totale kosten van het systeem zijn. Zo voorkom je verrassingen achteraf.
Elektrisch varen vraagt nog altijd een behoorlijke investering. Echter, bekijk je dit over tien jaar, dan zullen de totale kosten voor een dieselmotor of een elektrische aandrijving elkaar niet heel veel ontlopen. Elektrische aandrijving is onderhoudsarm, hoewel niet onderhoudsvrij. De kosten zullen zeker lager zijn dan bij een dieselmotor. Het opladen van de accu’s kost veel minder dan het volgooien van de dieseltank.
Wat het elektrisch varen echter vooral zo prettig maakt is de rust, zonder de trillingen van de verbrandingsmotor en zonder de geur van uitlaatgassen.
Weten wat er voor uw boot allemaal mogelijk is? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden wij helpen u graag.